شناسهٔ خبر: 3148 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مسئول راه‌های روستايی اداره كل راه و شهرسازی استان مازندران:

سهم ۳۰ درصدی مشارکت مردم در آسفالت راه‌های روستایی مازندران/ آسفالت مشارکتی بدون اولویت‌بندی اجرا می‌شود

سهراب تور مسئول راه‌های روستايی اداره كل راه و شهرسازی استان مازندران با بیان این‌که بخشی از هزینه‌های آسفالت راه‌های روستایی این استان با مشارکت مردم پرداخت می‌شود یادآور شد: ۷۰ درصد از این هزینه‌ها سهم دولت و ۳۰ درصد نیز سهم مردم است.

سهراب طور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح چگونگی مشارکت‌های مردمی در آسفالت کردن راه‌های روستایی استان مازندران پرداخت و گفت: با توجه به عملکردمان در چند ماه گذشته، حدود ۷۰ درصد از آسفالت کردن این راه‌ها بر عهده دولت و ۳۰ درصد نیز با مشارکت مردم بوده است.

وی اظهار کرد: ما قیر مورد نیاز را در اختیار پیمانکار پروژه قرار می‌دهیم و به پیمانکار تاکید می‌کنیم قیمت هزینه‌های اجرایی شامل حمل، پخت، پخش و قیرپاشی را متناسب با قیمت واقعی‌اش با مردم حساب کند. یکی از محاسن ورود ما به این فرایند این است که بخشی از هزینه‌های اجرایی از جمله تامین قیر را از تهران با مساعدت سید حسین میرشفیع، معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی دریافت می‌کنیم و از سوی دیگر در هزینه‌های جاری از جمله حمل و نقل، پخت و پخش سهم مشارکت مردمی حدود ۳۰ درصد است.

مسئول راه‌های روستايی اداره كل راه و شهرسازی استان مازندران  درباره اولویت‌بندی این پروژها گفت: با توجه به این که بخشی از منابع اعتبار این گونه پروژه‌ها با مشارکت مردم تامین می‌شود، برای هر پروژه‌ای که در تعریف راه روستایی بگنجد و در سامانه GIS نیز باشد، بر حسب درخواست متقاضی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و در این خصوص اولویت‌بندی وجود ندارد.

وی یادآور شد: برخی راه‌ها محوری‌اند و چند روستا را پوشش می‌دهند و بعضی دیگر به اصطلاح آنتنی‌ و تک روستایی هستند. آسفالت کردن هر یک از این راه‌ها با توجه به شرایط عمومی و وضعیت اقتصادی و آمادگی مردم انجام می‌شود. 

طور گفت: این گونه پروژه‌ها بر خلاف پروژه‌های دولتی برنامه‌ریزی و انجام می‌شوند. ما در پروژه‌های دولتی نخست اولویت‌های پروژه را مشخص و بر همین اساس پروژه‌ را انتخاب می‌کنیم. به طور مثال، پروژه‌ها در کمیته شهرستان از نظر جمعیت، میزان کشاورزی و توجیه اقتصادی بررسی شده و بعد اجرایی می‌شوند. ولی در بحث مشارکتی چون مردم هزینه‌ها را تامین می‌کنند تنها شاخص ما برای انتخاب پروژه این است که پروژه‌ها باید در زمره راه‌های روستایی قرار بگیرند.

وی با اشاره به برخی از پروژ‌ه‌های اجرا شده در سطح استان مازندران اظهار کرد: در شهرستان بابلسر از ۱۴۰ کیلومتر قرار داد تنظیم شده، حدود ۳۰ کیلومتر تاکنون به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در شهرستان ساری حدود ۱۰۰ کیلومتر، شهرستان عباس آباد ۸۰ کیلومتر، شهرستان تنکابن ۲۵ کیلومتر و شهرستان نوشهر ۳۵ کیلومتر راه روستایی به بهره‌برداری رسیده و مردم نیز استقبال خوبی از پروژ‌ه‌های انجام شده داشتند.

دلیل مشارکت مردمی در راه‌های آسفالتی روستایی 

مسئول راه‌های روستایی اداره کل راه و شهرسازی مازندران با بیان این‌که در سطح استان حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی وجود دارد، به مقدار راه‌های روستایی این استان اشاره کرد و گفت: هفت هزار و ۷۴۰ کیلومتری راه‌ روستایی در این استان وجود دارد که از این مقدار، فقط چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر آن آسفالته است.

وی با بیان این‌که شاخص آسفالت در راه‌های روستایی استان مازندران ۵۳ درصد است، تاکید کرد: شاخص مازندران در مقایسه با شاخص کشور ۱۰ درصد پایین‌تر است و برای رسیدن به شرایط میانگین نیاز است  هزار کیلومتر راه را با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان آسفالت کنیم.

طور اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع اعتباری و مشکلات تامین اعتبار، با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و مساعدت مهندس میرشفیع مقرر شد در صورت آمادگی اهالی روستا، شوراها و دهیاری‌ها در امر مشارکت، قیر مورد نیاز راه‌ها را تامین کنیم و آن‌ها نیز آسفالت پروژه راه‌های روستایی را انجام دهند.

وی گفت: حسب این مورد با پی‌گیری‌ها و جلساتی که با فرمانداران، بخشداران و اعضای شورای اسلامی روستاها به ویژه دهیاری‌ها داشتیم توانستیم تا به امروز ۶۸۶ کیلومتر قرار داد منعقد کنیم که از این میزان تاکنون ۲۱۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.

طور با اشاره به استقبال مردم از مشارکت در چنین طرح‌هایی خاطرنشان کرد: در برخی از پروژه‌ها، زیرسازی و لایه‌های اساسی آن با مشارکت ۱۰۰ درصد روستاها انجام شده؛ یعنی از ۲۱۰ کیلومتری که به آن اشاره کردم، در بخشی از مسیر، از صفر تا ۱۰۰ از سوی اهالی روستاها انجام شده است. یعنی مردم هزینه‌های زیرسازی را انجام دادند و آسفالت را مشارکت کردند و ما نیز قیر مورد نیازشان را تامین کردیم و سایر هزینه‌ها نیز سهم مردم شد.

سهم مردم در هر تن آسفالت، ۵۵ تا ۹۰ هزار تومان

طور درباره قیمت تمام شده هر تن آسفالت در استان مازندران گفت: قیمت تمام شده هر تن آسفالت، بستگی به فاصله محل اجرای پروژه با کارخانه آسفالت دارد. به همین دلیل قیمت‌ها در مناطق مختلف متفاوت هستند.

مسئول راه‌های روستايی اداره كل راه و شهرسازی استان مازندران در ادامه گفت: در برخی از شهرستان‌ها سهم مردم در اجرای آسفالت به ازای هر تن، مطابق قرار داد با دهیاری‌ها و شورای روستاها ۵۵ هزار تومان است. یعنی اگر بخواهید در کارخانه آسفالت بخرید، پای قیف آسفالت تنی ۱۳۰ هزار تومان است. این آسفالت نیاز به حمل، قیرپاشی، پخت و سایر مسایل را دارد که با احتساب همه این‌ها قیمت تمام‌‌شده آسفالت هر تن ۲۰۰ هزار تومان است که سهم مردم نیز با این حساب حدود ۵۵ هزار تومان می‌شود.

به گفته وی اگر فاصله میان محل اجرای پروژه و کارخانه زیاد باشد، بر قیمت آسفالت افزوده می‌شود. علت آن هم این است که هزینه آسفالت در غرب مازندران به دلیل این‌که هزینه شن و ماسه بیشتر است، نسبت به شرق و مرکز بیشتر می‌شود. این قیمت گاهی تا ۹۰ هزار تومان (سهم مردمی) نیز می‌رسد.

طور همچنین به پروژه‌های آسفالت دولتی که به طور رایگان در برخی از راه‌های روستایی استان انجام شدند اشاره کرد و گفت: طی ۹ ماه گذشته، ۸۵ کیلومتر آسفالت از محل پروژه‌های مصوب ابلاغی انجام دادیم. این پروژه‌ها از محل اعتبارات دولتی، که از منابع استانی یا از محل تبصره ۲۲ ماده ۱۸۰ حوزه نمایندگان است، تامین شدند. این پروژه‌ها کاملا رایگان هستند و همه اعتبار آن از سوی دولت تامین می‌شود.

لکه گیری و مرمت آسفالت راه‌های روستایی

وی در ادامه با اشاره به برخی راه‌های آسفالت روستایی استان مازندران که نیاز به ترمیم و مرمت دارند گفت: اکنون قدمت برخی از راه‌ها به ۲۰ یا ۳۰ سال می‌رسد و شرایط نشان می‌دهد این راه‌ها به مرز خستگی رسیدند. ما علاوه بر روکش، همچنین کار مرمت، لکه گیری آسفالت و رگلاژ این راه‌ها را انجام می‌دهیم.

مسئول راه‌های روستایی استان مازندران با یادآوری شرایط جوی استان مازندران گفت: ما قبل از انجام هر پروژ‌ه‌ای، نخست از سازمان هواشناسی استعلام می‌گیریم. مطابق این استعلام‌ها، روزهای آفتابی و بارندگی مشخص می‌شوند و بر اساس همه این‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شوند. همه پروژه‌ها باید در شرایط مساعد جوی انجام شوند. ما در اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران و در حوزه راه‌های روستایی، همکارانی داریم که در قالب ناظر عالی بر پروژه‌ها نظارت می‌کنند./ 

نظر شما